"The Dance Studio"

"The Dance Studio" Edgar Degas
Jeg har valgt å analysere maleriet "The Dance Studio" malt av Edgar Degas. Bildet ble ferdig i ca  1878. Jeg valgte dette bildet fordi jeg liker fargene som er brukt  og jeg liker veldig godt beskjæringen av bildet.

Ved første blikkfang er det jenta fremst som er i hovedfokus, og i forgrunnen. Jenta er tegnet med tydelige detaljer og klare kontraster. I mellomgrunnen og bakgrunnen ser vi tre andre ballettdansere. Mellomgrunnen og bakgrunnen går egentlig litt i ett. I mellomgrunnen blir skarpheten svakere og detaljene redusert. I bakgrunnen skal alt bli ujevnt, gråere eller lysere. Helt i bakgrunnen er veggen veldig ujevn og er malt i en slags brun/grå farge. De 3 ballerinaene er malt i mellomgrunnen, og er ikke fullt så klare, og detaljene er blitt redusert. Blikkfanget i bildet er altså ballerinaen i forgrunnen. Jeg synes også at den blå sløyfen er en klar og tydelig kontrast til den lyse kjolen. Jeg mener også at sløyfen er et blikkfang.


I bakgrunnen ser man loddrette linjer på veggen. Man ser også en vannrett linje som skiller veggen og gulvet. Formen på bildet har ikke en særlig organisk form, fordi det er ingen naturelementer i bildet. Man ser tydelig at de tre danserne i bakgrunnen er i bevegelse. Det at de er malt litt utydelig og ikke har så skarpe kanter, er med på å gjøre at danserne er i bevegelse. Ballettdanseren i forgrunnen ser ut til å stå helt stille. Skyggen hennes gir oss heller ingen tegn på at hun er i bevegelse. For å skape bevegelse i et maleri kreves det hurtige og ujevne penselstrøk. Denne prosessen er uhyrlig lang og krever mye øving.

Jeg mener bildet har en normal synsvinkel. Lys og skygge var noe de virkelig interesserte seg for i impresjonismen. Dette gjelder da også Edgar Degas. På grunn av skyggen hennes, kan vi se at lyset treffer henne. Jeg synes lyset treffer danseren i forgrunnen mest. Det er et par mørke partier i bildet, som muligens skal forestille skygge. Vi kan også tyde en skygge til vertfall den ene danseren til venstre i bakgrunnen. Vi kan spesielt se at Edgar Degas har lagt vekt på skygge i maleriet sitt. Degas har tatt i bruk lys og skygge mer enn mørke i dette bildet. Danseren fremst har mye klarere og tydeligere farger enn de som står lenger bak, og inni bildet.

Fordi han har satt den ene danseren foran de andre, kan vi se at der er dybde i bildet. Danseren i hovedfokus overlapper de andre danserne og vi kan fort se at hun er foran de tre andre. Edgar Degas har malt bildet slik at vi kan se inn i maleriet. Objektene fremst i bildet har mer tekstur og definerte kanter enn de som er plassert lenger bak.

I impresjonismen var det vanlig å beskjære bildene. Det var også vanlig å male bildene fra en litt unormal vinkel og med spesiell beskjæring. Man ser klart at maleriet er beskåret. Han har valgt å beskjære bort litt av danserne ytterst til høyre og venstre bak. På grunn av denne beskjæringen har han også beskåret bort litt av kjolen til danseren fremst.

Edgar Degas har valgt å ikke male ansikt på noen av danserne. Det er ikke så mye spesielt å si om klærne utenom det at de har på seg typiske ballettklær. Danseren fremst virker usikker. Hun kikker ned i bakken og står alene, mens danserne i bakgrunnen står i en liten gruppe og ser selvsikre ut. Edgar Degas malte den harde realiteten til ballettdanserne hvor mange ble utnyttet og endte opp som prostituerte. Jenta i forgrunnen ser litt trist ut, som kanskje kan være fordi hun har opplevd noe vondt.

I bildet er det brukt mye hvitt, lyseblått og brunt blandet med litt grått. Hvitt er et symbol på renhet og uskyld. Brun kan assosieres til nøysomhet og ydmykhet. Så har vi blått som er himmelens farge og har en kjølig og alvorlig karakter. Jeg synes den blå sløyfa på danseren i hovedfokus skiller seg ut. Blå og brun er komplimentærkontraster til hverandre, som gjør at den blå sløyfa blir fremhevet. Maleriet inneholder for det meste varme farger. Rommet er malt med brune og varme farger, som skaper en koselig stemning.

Man kan se på teksturen til bilde at han noen steder kan ha brukt raske penselstrøk. Veggen i bakgrunnen ser ut som er malt med loddrette penselstrøk. Lenger bak og inni bildet har han tatt i bruk mer ujevne penselstrøk.

Jeg liker bildet veldig godt, noe som var en av grunnene til at jeg valgte akkurat dette maleriet. Jeg liker fargene som er brukt og jeg synes beskjæringen passer utrolig godt. Jeg liker veldig godt fargekontrasten mellom det blå på sløyfen og det hvite i kjolen. Dette bildet passer godt inn i impresjonismen på grunn av hans flittige bruk av lys, skygger og kontraster.

Jeg mener maleriet viser utrolig mange følelser. Jenta i forgrunnen kikker som sagt ned i bakken og kan virke usikker. Jeg får også en følelse av at hun kanskje er lei seg. Blikkfanget i bildet er danseren i forgrunnen, som virker lei seg, som gir bildet en litt dyster stemning. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar